Retourneren bij online aankopen:
waar moet u op letten Niet tevreden met uw online aankoop?
U kunt het product dan tijdens de bedenktijd retourneren. Is het product kapot of incompleet? Dan is er sprake van een defect product.
Neem dan eerst contact op met de webshop. Wat kunt u doen als u een aankoop wilt annuleren tijdens de bedenktijd? Als je iets in de online winkel hebt besteld, heb je 1 dagen vanaf de ontvangstdatum om van gedachten te veranderen. Gedurende deze tijd kunt u uw aankoop annuleren zonder ons te vertellen waarom u iets wilt retourneren.
Wil je het product retourneren? Gebruik dan het voorbeeldformulier voor herroeping. De verkoper is verplicht dit formulier op zijn website te publiceren.
U kunt echter ook zelf een brief of e-mail schrijven waarin staat dat u afziet van de aankoop. Bijvoorbeeld onze voorbeeldbrief voor afstandsverkopen.
Na verzending heb je 1 dagen de tijd om het product te retourneren. De verkoper moet het aankoopbedrag binnen 1 dagen nadat u ons op de hoogte heeft gesteld van de herroeping van de aankoop, terugbetalen.
Hij kan wachten tot hij de goederen daadwerkelijk terugkrijgt. Of je hebt een bewijs van retournering van het product verstrekt. Verkoper mag de verzendkosten voor retourzending betalen. Hij moet u vooraf informeren, anders hoeft u deze kosten niet te betalen. Bewaar altijd een kopie van de brief (en postbewijzen) of e-mail als bewijs. Bewaar altijd een bewijs van retournering van het product.
U kunt niet alle online gekochte artikelen retourneren. Voor sommige producten geldt geen bedenktijd: Koop bijvoorbeeld blikjes, snoepjes of sigaretten uit een automaat. Reizen, vervoer, catering of andere vrijetijdsactiviteiten. Losse tijdschriften of kranten. Opmerking. Bestel je een tijdschrift of krant online, telefonisch of op straat? In dat geval geldt een bedenktijd van 1 dagen. Producten die u speciaal kunt maken. Bijvoorbeeld een maatpak, een fotoalbum of een sieraad naar eigen ontwerp.
Producten die snel bederven of beperkt houdbaar zijn. Denk aan eten of loemen. Producten die om gezondheids- of hygiënische redenen niet kunnen worden geretourneerd. U kunt de verzegeling na levering niet verbreken of u heeft geen recht meer op bedenktijd. loterij. Internet (telefonische) bestelling van een bedrijf dat niet over verkoop op afstand ging. Bijvoorbeeld een telefonische bestelling bij een slager. . cd’s en dvd’s met verbroken zegels na levering. Koop een digitaal product (film, muziek, games) dat u downloadt via internet. U kunt uw wens ook binnen 1 dagen aan ons doorgeven. En je kondigt aan dat je de reflectie opgeeft. De verkoper moet dit bevestigen voordat het product wordt geladen. Product gekocht op openbare veiling. Maar let op: Koop je via een online veiling, dan geldt er een bedenktijd van 1 dagen. Spoedreparatie: Wanneer u een bedrijf vraagt om een reparatie of onderhoud uit te voeren dat niet kan wachten. Bijvoorbeeld bij een lekkage of storing van het verwarmingssysteem. Service voltooid tijdens de bedenktijd. U moet duidelijk akkoord gaan om binnen de respijtperiode te vertrekken. Ook moet u hebben aangegeven dat u afziet van de bedenktijd. Stel dat u kiest voor een dienst die u voor een langere periode afneemt (bijvoorbeeld een gsm-abonnement). Wilt u dat het tijdens de respijtperiode start? In dat geval kun je de dienst nog opzeggen tijdens de bedenktijd. De verkoper kan u de duur van het gebruik van de dienst in rekening brengen. Hij moet vooraf op de hoogte stellen. Wat te doen met het product tijdens de zware periode?
U moet het product kunnen beoordelen om te beslissen of u het wilt houden. Je moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. U kunt de verpakking openen om het product te zien als u het goed doet. U mag het product niet gebruiken totdat u weet of u het lekker vindt. De verkoper kan kosten in rekening brengen als u het product hebt gebruikt op een moment dat het niet nodig was om het te inspecteren. Wat kunt u doen als u een defect product heeft ontvangen? Ook als je iets online bestelt, heb je recht op een goed product. Een product is defect als het bijvoorbeeld incompleet, beschadigd of kapot is. Zelfs als het niet kan doen wat het belooft, is het product niet goed. U heeft dan recht op gratis reparatie of een nieuw product. Heeft u een defect product ontvangen? Neem eerst contact op met de webshop en dan zoeken we samen naar een oplossing.
Als je er niet achter komt, stuur dan een brief naar de online winkel. Hiervoor kunt u gebruik maken van onze voorbeeldbrief (voor leden met geld en rechten en een compleet en betrouwbaar pakket). Als de verkoper nog steeds geen oplossing kan vinden, doe dan een van de volgende dingen: Betaal niet. Reparaties bij een ander bedrijf doen en online winkel betalen. De webwinkel dient vooraf op de hoogte te worden gesteld. Een commerciële overeenkomst annuleren. U kunt de koop ontbinden met onze voorbeeldbrief. Kun je een defect product retourneren? Als er een defect product verschijnt, moet u eerst contact opnemen met de online winkel en het product niet onmiddellijk retourneren. Het is altijd het beste als de afkoelingsperiode voorbij is. Als het product tijdens de bedenktijd niet goed is, kun je het desgewenst retourneren. U heeft het recht om het product zonder opgaaf van redenen te retourneren