In 2021 zijn er in het binnenland ruim 65 miljoen pakketten verstuurd, een kwart meer dan het jaar ervoor. De omzet in de markt van pakketjes van bedrijven naar consumenten steeg met bijna 40 procent tot 1,85 miljard euro. Dat meldt ACM in het jaarlijkse Onderzoek Post en Pakketten.

Ook nam ACM voor het eerst zes relatief nieuwe deelnemers aan de pakketmarkt op in het onderzoek; zoals Budbee, Trunkrs, Bicycle Couriers, Instabox, Packs en Dynalogic. Hun aandeel in de totale omzet van de pakketmarkt bedroeg circa 6%.

De afgelopen jaren is het aantal pakketten landelijk al bijna 25 jaar toegenomen, de pakkettenmarkt is gegroeid. in 2020, mede als gevolg van de coronapandemie. Deze groei zet zich door in 2021. De landelijke pakketten groeiden vorig jaar met 24,7% naar circa 65 miljoen stuks in 2021. Overgins 2022 is de 20e regel, constateerde CBS onlangs.

De B2C-markt is goed voor het grootste deel van het volume geleverd door pakketdistributeurs, in totaal 50 miljoen eenheden (aandeel: 77%) vergeleken met 388 miljoen eenheden (7%) in 2020. Het aandeel van de B2B-markt is 129 exemplaren 2021 miljoen stuks (20%) vergeleken met 116 miljoen stuks (22%) in 2020. Na de groei in 2020 bleef het C2X-segment (inclusief pakketaanbieders) onveranderd op ongeveer 21 miljoen stuks, wat neerkomt op een daling van het aandeel, d.w.z. 4% in 2020 en 3% in 2021.

De omzet van de binnenlandse bagagemarkt is de afgelopen jaren gestegen, vooral na het uitbreken van de coronapandemie. Was in 2021 de totale binnenlandse omzet van pakketverkopers 2.582 miljoen euro, dan was dat in 2020 1.965 miljoen euro. De stijging is 31,%, terwijl dit in 2020 29,6% was.

De gemiddelde prijs van huishoudelijke artikelen is de laatste jaren relatief stabiel. In de afgelopen twee jaar is deze trend begonnen te veranderen. De gemiddelde B2C-prijs steeg het afgelopen jaar met 6,7 procent, van 3,3 euro naar 3,66 euro, na een stijging van 2,1 procent in 2020.

De internationale pakketmarkt was in 2021 goed voor 33,9% van de totale pakketmarkt: 335 miljoen stuks. Ongeveer driekwart daarvan waren internationale uitgaande pakketten en een kwart internationale inkomende pakketten.

Kleine vertraging in de bezorging

De meeste pakketten worden de volgende werkdag bezorgd. In 2021 was dit 98,9% (red.: volgens pakketdelers). Slechts 0,% werd binnen twee of meer werkdagen geleverd. Bezorging op dezelfde dag is een kleine markt; slechts 0,7% van de pakketten werd afgeleverd op de dag van de bestelling.

93 procent van de aan huis bezorgde pakketten werd op het huisadres afgeleverd, 3 procent bij de buren en

procent op het afleverpunt. In 2021 werd minder dan 1% van de pakketten afgeleverd bij pakketautomaten. Het aantal servicepunten steeg met 7,6% van 10.698 in 2020 naar 11.506 in 2021. Het gemiddelde aantal pakketten per servicepunt is dus maar 2.000 per jaar?

Retour: iets meer dan 11d In 2021 werden 508 miljoen stuks B2C-pakketten verzonden. Er waren 57,5 ​​miljoen retourpakketten. Hiermee was het rendement in het B2C-marktsegment goed voor 11,

% van het B2C-volume en 10,2% van het totale pakketverkeer.

ACM vroeg ook hoeveel retourpakketten de negen grootste online non-food retailers de afgelopen drie jaar hebben verwerkt. Daaruit blijkt dat het hoogste rendement wordt behaald in de kledingindustrie, namelijk meer dan 30%. Outsourcing

De pakketbemiddelaars hebben het afgelopen jaar de meeste binnenlandse pakketten niet zelf bezorgd. In 2021 werd 28,9% van deze pakketten bezorgd door onze eigen koeriers. 71,1% van de binnenlandse pakketbezorging werd uitbesteed.

Verantwoordelijkheid: Onbekend

Dit jaar heeft ACM voor het eerst pakketbemiddelaars om informatie gevraagd over duurzaamheid van de levering om de ontwikkeling van de pakketindustrie in kaart te brengen. Deze informatie was echter nog niet volledig beschikbaar voor alle pakketbemiddelaars. Het aantal voertuigen onder onze controle is bekend. Het aantal onderaannemers is bij de meeste pakketvervoerders echter niet bekend, hoewel zij ongeveer tweederde van alle pakketten voor hun rekening nemen.

 

Marktaandelen

De binnenlandse pakketvolumes zijn grotendeels in handen van PostNL en DHL (50-55% en 30-35%). De overige marktaandelen worden verdeeld over tien marktpartijen. Een belangrijke indicator voor de diversificatie van het aantal dienstverleners is de concentratiegraad van de pakketmarkt. De verpakkingsmarkt is sterk geconcentreerd. Het internationale marktaandeel laat een meer gelijke verdeling van marktaandelen zien, vooral voor inkomende pakketten. Naast DHL en PostNL hebben UPS, DPD en GLS een aanzienlijk marktaandeel.