Nederlanders retourneren het meest

Nederland is opnieuw een pionier in het retourneren van pakketten in Europa. Het terugkeerpercentage van ons land is 13 procent en ligt daarmee voor op andere landen zoals Duitsland, Polen en Zwitserland.

Ondanks dat het online retourklimaat lijkt te veranderen, zijn de cijfers nog niet erg hoopgevend. Nederlandse consumenten blijven online bestellingen retourneren, met een retourpercentage van 13 procent. Het Europese gemiddelde is 10 procent, een stijging ten opzichte van vorig jaar.

 

44% van de retouren in Nederland is fashion

Vooral online fashion orders zijn de meest geretourneerde webshop. Met een retourpercentage van procent is het de meest populaire categorie in de regio. Dat is een vooruitgang, want vorig jaar was mode goed voor 51 procent van alle retouren in Nederland, blijkt uit een onderzoek van Kantar TNS onder bijna 25.000 Europese online shoppers.

 

Groei van het rendement van elektronica

De achteruitgang van de mode wordt gecompenseerd door bijvoorbeeld elektronica, waarvan het aandeel nu 9 procent van alle retouren is met een stijging van 5 procent. Ook de categorieën schoeisel, vrije tijd, videogames, voeding, gezondheidszorg en speelgoed groeiden het afgelopen jaar met 1-3 procentpunten.

In Europa begonnen mensen meer terug te keren. Het Europese gemiddelde ligt momenteel op 10 procent, en niet alleen Nederland, maar ook landen als Duitsland, Ierland, Polen en Zwitserland, die allemaal op 12 procent bleven.

 

29% vindt gratis retourneren het belangrijkste bij een aankoop.

Dat we zoveel retourzendingen naar Nederland sturen komt misschien omdat het hier soms heel makkelijk is. Maar dat komt omdat de consument het zo graag wil. Zo geeft 29 procent van de Nederlanders aan gratis retourneren het belangrijkste aspect van online winkelen te vinden. En driekwart betaald inkomen is de reden van opzegging. Het hoge retourpercentage is toe te schrijven aan.

Nederlandse webwinkels. Maar liefst 62 procent van de Nederlanders zegt makkelijk te retourneren, tegen het Europese gemiddelde van 52 procent. In vergelijking met andere Europeanen kunnen Nederlandse consumenten meer dan gemiddeld gebruik maken van het door de winkelier verstrekte retourlabel.